Οι καιροί αλλάζουν, το κλίμα του πλανήτη μεταβάλλεται, το υπέρτατο αγαθό το νερό λιγοστεύει και τα χιόνια από τα οποία κατά ένα μεγάλο ποσοστό προέρχεται, πέφτουν πιο αραιά. Το δημογραφικό πρόβλημα του πλανήτη γίνεται εκρηκτικό. Η μετανάστευση των λαών λόγω έλλειψης βασικών αγαθών επιβίωσης αρχίζει να γίνεται ανεξέλεγκτη. Η ανεργία μέσα από την Διεθνή ύφεση χτυπάει την πόρτα μας (τα νέα στοιχεία προβλέπουν αύξηση για τα δύο επόμενα χρόνια στο 20% του ενεργού πληθυσμού και μάλιστα με συντηρητικούς υπολογισμούς).
Ο Πλανήτης έγινε ένα μεγάλο χωριό και κανένας δεν μένει ανέγγιχτος από αυτές τις επιδράσεις. Στα οικονομικά δεδομένα που μέχρι τώρα γνωρίζαμε προστίθενται συνεχώς νέες παράμετροι, τις οποίες πολλές φορές είναι πολύ δύσκολο να παρακολουθήσουμε. Νέα οικονομικά μοντέλα έρχονται να καλύψουν ανάγκες, που δημιουργούνται από τις νέες συνθήκες ζωής.
Η Ελλάδα σε επίπεδο κράτους έχει πλέον πτωχεύσει. Ο δανεισμός της έχει φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη. Η οποιαδήποτε μελλοντική ανάπτυξη θα περάσει μέσα από σκληρή δεκαετή ύφεση που αναλογικά όμοιά της δεν θα έχει γνωρίσει ο τόπος. Η κρίση αυτή γίνεται ακόμα μεγαλύτερη επηρεαζόμενη από τις διεθνείς δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες.
Μέσα σ’ αυτό λοιπόν το δύσκολο παγκόσμιο τοπίο, που αλληλοεπιδρά πάνω μας, είμαστε υποχρεωμένοι να προνοήσουμε για το μέλλον του τόπου μας. Έρχονται καιροί χαλεποί, πρέπει από τώρα να λάβουμε τα μέτρα μας για να μη βρεθούμε σαν άλλες «μωρές παρθένες», «εκτός νυμφώνα».
Η οικονομική πορεία ενός τόπου, μιας Πόλης, πρέπει να είναι αντιστρόφως ανάλογη της βιολογικής πορείας των κατοίκων της. Ο πολίτης, κουράζεται, γερνά, βγαίνει στη σύνταξη. Ο τόπος όμως, μπορεί να συνεχίσει σε μια πορεία ανεξάρτητη και ανοδική, στηριγμένος σε νέα χέρια, σε νέους ανθρώπους ταυτισμένους με την εποχή τους, οι οποίοι ξέρουν περισσότερα γράμματα, φέρνουν μαζί τους νέες απόψεις και νέες μεθόδους εφαρμογής τους και οι οποίοι θα είναι οι αντικαταστάτες του πολίτη που απέρχεται. Είναι η νέα γενιά αυτή πού μπορεί να δώσει νέα πνοή και νέο όραμα στο μέλλον της Πόλης. Βεβαίως ο παλιός πολίτης, έχει γνώση και πείρα, η οποία είναι χρήσιμη στην πόλη, αλλά και ταυτόχρονα το ισχυρό ατού του, για να γλιτώσει τον... «Γεροντόβραχο»!!!
Αν εξετάσουμε την περιοχή της Αράχοβας, με οικονομικά κριτήρια δηλαδή ως μοντέλο οικονομικό, μπορούμε να βγάλουμε μερικά χρήσιμα συμπεράσματα:
Η Αράχοβα σήμερα ευημερεί, η τουριστική εκμετάλλευση του χειμερινού Παρνασσού έχει φτάσει σε ικανοποιητικό σημείο. Η περιουσιακή θέση των πολιτών της έχει εγγράψει υψηλές υπεραξίες. Το μέσο βιοτικό επίπεδο των ανθρώπων της έχει ανέβει κατακόρυφα, η οικονομική ευμάρεια επιτρέπει στους κατοίκους να επενδύουν σε υλικά αγαθά που καλυτερεύουν τη ζωή τους (σπίτια, αυτοκίνητα, καλύτερη διατροφή, διακοπές, εξοπλισμό σπιτιού κ.λπ.). Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία βγαίνουν στη σύνταξη με υψηλότερες αποδοχές σε σχέση με τις πενιχρές αγροτικές συντάξεις των προηγούμενων γενιών.
Οι κάτοικοι της Αράχοβας λόγω της ευμάρειας που απολαμβάνουν, επενδύουν επίσης και σε άυλα αγαθά μελλοντικής εξόφλησης, όπως είναι η παροχή των μέσων για την εκπαίδευση των παιδιών τους σε καλύτερα πανεπιστήμια του εσωτερικού και εξωτερικού. Με αυτό το τελευταίο επιτυγχάνουν την παροχή περισσότερων εφοδίων στους νέους ανθρώπους, για την μελλοντική αρμονική αντικατάσταση των διαχειριστών της Πόλης, όταν έρθει η ώρα για την αλλαγή της σκυτάλης.
Σ’ αυτούς τους νέους ανθρώπους της νέας γενιάς θα ήθελα να καταθέσω τις απόψεις μου ως προτροπή για παραπέρα σκέψη, αλλά και στη γενιά μου, για εμπλουτισμό της πείρας της και την αποφασιστική βοήθεια που πρέπει να προσφέρει στους νεότερους.
Ας δούμε λοιπόν τι πραγματικά έχουμε και τι άλλο πρέπει να επιδιώξουμε για να καταφέρουμε όχι μόνο να διατηρήσουμε, αλλά και να μεγαλώσουμε την μελλοντική ευημερία μας.
Η Αράχοβα έχει δημιουργήσει ένα ισχυρό “brand name” λόγω του Χιονοδρομικού Κέντρου Παρνασσού, που από μόνο του μέχρι σήμερα μπορεί να ζήσει τους κατοίκου της.
Είναι διαπιστωμένο ότι είναι εύκολο να φτάσει κανένας στην κορυφή, αλλά πολύ δύσκολο να κρατηθεί σ’ αυτήν, γι’ αυτό στο μέλλον, μόνο το “brand name” δεν θα φτάνει, θα πρέπει να δημιουργηθούν και να συνεκτιμηθούν και άλλοι παράγοντες και άλλα μεγέθη, για να διατηρηθεί η ανοδική πορεία της πόλης.
Είμαστε κάτοικοι μιας περιοχής, που μοίρα καλή την προίκισε με αγαθά περιούσια. Της έδωσε ένα κλίμα ξηρό χωρίς υγρασία και με ηλιοφάνεια που ξεπερνά κατά πολύ το μέσο όρο. Ήπιο και γλυκό καλοκαίρι και -όπως έχουν αλλάξει οι καιρικές συνθήκες- με ελαφρύ χειμώνα παρ’ όλα τα 1000 μέτρα υψόμετρο. Έχει ιστορία πέντε χιλιάδων χρόνων. Το Μαντείο των Δελφών λειτούργησε στο παρελθόν ως τόπος έλξης ανθρώπων από τα πέρατα της Γης για χρησμούς και γνώση των μελλούμενων. Σήμερα έχει διατηρήσει την ιερότητα του παρελθόντος και έχει μετατραπεί σε χώρο προσκυνήματος, και πάλι από ανθρώπους που έρχονται από τα πέρατα της γης. Ο ποιητής Σικελιανός όταν ρωτήθηκε με ποιον τρόπο πρέπει να επισκεπτόμαστε τον ιερό χώρο των Δελφών απάντησε: «Μόνο στα γόνατα». Είμαστε συνιδιοκτήτες και συνδιαχειριστές αυτού του ιερού τόπου, οφείλουμε να τον προστατέψουμε αλλά και να τον αναδείξουμε.
Ένα άλλο περιουσιακό στοιχείο της Αράχοβας είναι η Φορμαέλα, ένα τυρί Π.Ο.Π., που προνοητικά οι θεσμοθετημένοι φορείς του τόπου έχουν κατοχυρώσει πανευρωπαϊκά το χρυσοφόρο “brand name” της.
Συνοψίζοντας, βλέπουμε ότι τρεις είναι οι οικονομικοί πυλώνες στήριξης της Αράχοβας:
1. Τουριστικός: εκμετάλλευση του χειμερινού τουρισμού, λόγω του Χιονοδρομικού Κέντρου Παρνασσού. Σ’ αυτόν τον τομέα πράγματι έχουν γίνει τεράστια βήματα σε υποδομή και παροχή υπηρεσιών. Φοβάμαι όμως ότι λόγω των κλιματολογικών συνθηκών κατά τα επόμενα χρόνια θα έχουμε λιγότερα χιόνια και άρα φθίνουσα πορεία προς αυτή την κατεύθυνση.
2. Εμπορικός: Συστηματοποίηση της εκμετάλλευσης αυτού του υπέροχου τυριού, με την κατασκευή κεντρικού τυροκομείου, τυποποίησης, παλαίωσης και εμπορίας του.
Υπάρχουν Ευρωπαϊκά Προγράμματα επιδότησης, που φτάνουν το 80% του κόστους κατασκευής. Αν αυτό συνδυαστεί και με την κατασκευή και συστέγαση παραδοσιακού, επισκέψιμου ελαιοτριβείου, τότε η χρηματοδότηση φτάνει μέχρι και το 100% της αξίας του. Δικαστική απαγόρευση (βοήθεια από δικηγόρους) της πώλησης του, εκτός ή εντός Αραχόβης, με παρεμφερές όνομα ή σχήμα (συνάντησα στην Τρίπολη να πωλείται ίδιο τυρί στην ίδια τιμή, με την παραπλανητική ονομασία «φορμοέλα»), πρέπει να δρομολογηθεί το συντομότερο, για να αποφευχθούν κακές απομιμήσεις και ιδιοτελής εκμετάλλευση του προϊόντος. Τυποποιημένες βρώσιμες ελιές, ντόπια χειροποίητα γλυκά και εμφιαλωμένο τσίπουρο, καθώς και τραχανάς, χυλοπίτες και φέτα, όπως και τα ξακουστά υφαντά της, μπορούν να προσελκύσουν μετά από κατάλληλη διαφήμιση, περισσότερους αγοραστές και επομένως προσφορά εργασίας σε περισσότερους ανθρώπους απ’ ό,τι σήμερα.
Θα μπορούσε για παράδειγμα να οριστεί, εκτός σεζόν, μια ημέρα του έτους, ως «Ημέρα γιορτής Φορμαέλας και τσίπουρου», υπό την αιγίδα του Δήμου και με πρωτοστάτες τους Συλλόγους της Πόλης. Στην γιορτή αυτή να παρουσιαστούν όλα τα προϊόντα του τόπου, αφού κληθεί μετά από σχετική διαφήμιση όσο περισσότερος κόσμος γίνεται. Η γιορτή αυτή μπορεί να καθιερωθεί ως ετήσια.
3. Πνευματικός-Πολιτισμικός: Ενοποίηση του Δελφικού τοπίου και διεκδίκηση κατασκευής συνεδριακών κέντρων στην περιοχή μας, για την υποδοχή και εξυπηρέτηση παγκόσμιων συνεδρίων, διαφόρων ειδικοτήτων (εννοώ συνεδριακά κέντρα χιλίων ατόμων).
Ένα τέτοιο συνεδριακό κέντρο θα μπορούσε να γίνει, στις παρυφές μιας τεχνητής λίμνης, που απ’ ότι μαθαίνω υπάρχει σκέψη να δημιουργηθεί στο Λιβάδι, και από την πλευρά του Κωρύκειου Άντρου, με πρόσβαση σε αυτό μετά την αξιοποίησή του. Θα μπορούσε να αφιερωθεί στον αρχαίο Θεό Διόνυσο, ο οποίος αντικαθιστούσε τον Θεό Απόλλωνα κατά τους τρείς χειμερινούς μήνες, όταν αυτός μετέβαινε στους «Υπερβόρειους». Με δεδομένο το γεγονός της προέλευσης του κλίματος και του αμπελιού από τον Διόνυσο, να διεκδικήσουμε την διοργάνωση των διεθνών συνεδρίων γύρω από το αμπέλι και το κρασί.
Αλλαγή και ανάδειξη του ονόματος του οικισμού «Καλύβια» σε «οικισμό Οδυσσέα» προς τιμήν του Οδυσσέα του Λαέρτη που κατά τον Όμηρο τραυματίστηκε εκεί και του οποίου η Μητρική καταγωγή είναι από την περιοχή μας (όμηρος, Ραψ. τ-«Αράχωβα, τοπωνυμιογλωσσικά και άλλα», σελ.55, Σ. Ασημάκης).
Αδελφοποίηση, μετά από ειδική τελετή, του Δήμου Αράχοβας-Δελφών με τους Δήμους Ιθάκης και Ιωλκού (Ως συμπέθεροι. Άλλωστε και του Ιάσονα η μητρική πόλη, κατά την μυθολογία βρισκόταν στην περιοχή μας. Η μητέρα του η Πολυμήδη ήταν αδερφή της μητέρας του Οδυσσέα Αντίκλειας και κόρες του μυθικού βασιλιά της περιοχής Αυτόλυκου και της συζύγου του Αμφιθέας).
Μια οικονομική πρόταση μελλοντικής εκπλήρωσης για την Αράχοβα, τους Δελφούς, την Ιτέα (Δεσφίνα) και το Γαλαξίδι.
Αν η Αράχοβα μέσα από το σχέδιο Καλλικράτης καταφέρει και δημιουργήσει ένα ενιαίο Δήμο με Δελφούς (Χρισσό), Ιτέα, Δεσφίνα και Γαλαξίδι, τότε οι προοπτικές ετήσιας ανάπτυξης και εκμετάλλευσης των δεδομένων που θα δημιουργηθούν, σε συνδυασμό με την υψομετρική θέση της Αράχοβας, το χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού και την τουριστική υποδομή της Αράχοβας, των Δελφών της Ιτέας και του Γαλαξιδίου, της πνευματικότητας και ιερότητας των Δελφών καθώς και της παραθαλάσσιας γλυκύτητας του κλίματος και της γεωγραφικής θέσης της Ιτέας και του Γαλαξιδίου, αλλά και του κοσμοϊστορικού γεγονότος που θα συμβεί, τα επόμενα χρόνια, όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω, είναι απεριόριστες.
Από το 2011 μέχρι το 2015 σε ολόκληρη την Ευρώπη αλλά και τον κόσμο, θα συμβεί ένα γεγονός σταθμός στα παγκόσμια χρονικά. Η γενιά-αστερισμός όλων των ηλικιακών ομάδων με ημερομηνία γέννησης από το 1946 έως και το 1965, η γενιά του «baby boom» όπως την αποκαλούν στην Ευρώπη και την Αμερική, δηλαδή η γενιά της μεταπολεμικής έκρηξης των γεννήσεων. Η πιο πολυάριθμη στην ανθρώπινη ιστορία. Αν θέλετε να βάλετε ιστορικά ή πολιτισμικά ορόσημα σ’ αυτή τη γενιά, πείτε την γενιά του Πολυτεχνείου στην Ελλάδα, γενιά του Μάη του ’68 στη Γαλλία, γενιά των Χίπις και του αντιπολεμικού κινήματος στην Αμερική, γενιά των Ερυθροφρουρών στην Κίνα. Πείτε την ακόμα γενιά του ροκ και του Γούντστοκ. Όπως και να την πει κανείς, θα έχει μπει από το 2011 μέχρι το 2030 στο σύνολό της στη σύνταξη.
Από εδώ και πέρα αρχίζει η δική μας δουλειά. Πρέπει δηλαδή, ως ενιαίος Δήμος, να δημιουργήσουμε ένα επενδυτικό σχήμα βασισμένο σε αυτή τη γενιά, αφιερωμένο δηλαδή στην Τρίτη ηλικία. Θα πρέπει να βρούμε τρόπους να κερδίσουμε ένα τμήμα των ηλικιωμένων αυτών -που όπως είπαμε θα αυξάνουν συνεχώς τα επόμενα χρόνια στην Ευρώπη. Να δημιουργήσουμε ένα σχήμα φιλοξενίας τους για περισσότερο από οκτώ μήνες, ίσως και για όλο το χρόνο.
Στη βόρεια Ευρώπη οι συνταξιούχοι στις αρχές του Νοέμβρη χαιρετιούνται μεταξύ τους και λόγω του επερχόμενου χειμώνα κλείνονται στα σπίτια τους, βλέποντας τηλεόραση και βιώνοντας τη μοναξιά τους, βυθιζόμενοι πολλές φορές σε κατάθλιψη, μέχρι τον Απρίλιο και τον Μάιο που ξαναβγαίνουν από τα σπίτια τους.
Θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ένα φορέα από όλες τις παραγωγικές τάξεις της περιοχής, με το σύλλογο ξενοδόχων στην πρωτοκαθεδρία και με προεξάρχουσα την νέα Δημοτική διοίκηση που θα προκύψει από τον Καλλικράτη και να αποταθούμε σε ένα μεγάλο τουριστικό γραφείο, το οποίο έχει το «know how» σε αυτά τα θέματα, για να λάβουμε μέρος στις διάφορες τουριστικές εκθέσεις που κατά καιρούς γίνονται στην Ευρώπη (Tour Operators), με σκοπό να προσελκύσουμε τόσους Ευρωπαίους συνταξιούχους όσους μπορεί να φιλοξενήσει η υπάρχουσα ξενοδοχειακή υποδομή του τόπου μας.
Αυτοί οι άνθρωποι που έχουν ή θα έχουν όλοι τους, ένα μισθό-σύνταξη, αντί να είναι κλεισμένοι το χειμώνα στα σπίτια τους στις παγωμένες πατρίδες τους, θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν το χειμώνα στην Ελλάδα και μάλιστα στην παραθαλάσσια Ιτέα ξοδεύοντας τη σύνταξή τους στον Δήμο μας.
Μπορείτε να φανταστείτε πόσοι άνθρωποι της περιοχής μας θα απασχοληθούν, αν για παράδειγμα φιλοξενηθούν 3-5 χιλιάδες βορειοευρωπαίοι στα ξενοδοχεία της Ιτέας και του Γαλαξιδίου το χειμώνα και οι οποίοι τις καθημερινές θα επισκέπτονται τους Δελφούς και την Αράχοβα;
Μπορείτε να συλλάβετε την απασχόληση που θα προκύψει για όλες τις παραγωγικές τάξεις της περιοχής αν καταφέρουμε και τους πείσουμε να παραμείνουν και το καλοκαίρι, αλλάζοντας τόπο διαμονής και από την Ιτέα και το Γαλαξίδι που διέμεναν το χειμώνα να μετακομίσουν για το καλοκαίρι στην Αράχοβα την Δεσφίνα και τους Δελφούς (οι ηλικιωμένοι και ειδικά οι προερχόμενοι από τις βόρειες χώρες δεν αντέχουν την πολλή ζέστη. Άλλωστε ειδικά για την Αράχοβα η πληρότητα των ξενοδοχείων της είναι ελάχιστη αυτή την εποχή) που το κλίμα τους είναι ιδανικό για φιλοξενία ηλικιωμένων ανθρώπων;
Μπορείτε να φανταστείτε πόσο μεγάλη θα είναι η εισροή χρημάτων στην τοπική κοινωνία αν πείσουμε αυτούς τους ανθρώπους να ζήσουν στην περιοχή μας ακόμα και όλο το χρόνο, εναλλάσσοντας κατοικία από βουνό σε θάλασσα και αντίθετα για κάθε εποχή, με μόνο αντίτιμο την σύνταξή τους, αυτή δηλαδή που θα χάλαγαν έτσι κι αλλιώς στις Πατρίδες τους;
Το χειμώνα να διαμένουν στην Ιτέα και το Γαλαξίδι και να επισκέπτονται την Αράχοβα και τους Δελφούς τις καθημερινές και το καλοκαίρι να διαμένουν στους Δελφούς και την Αράχοβα και να επισκέπτονται για μπάνιο την Ιτέα και το Γαλαξίδι;
Το μεγαλύτερο άγχος των ηλικιωμένων είναι η υγεία, άρα πάνω σ αυτή και πέρα από τις υποδομές για την κατοικία, πρέπει να επενδύσουμε.
Φαντάζεστε λοιπόν μια επένδυση, ένα δεκαετές πλάνο αναβάθμισης των υπηρεσιών υγείας στην περιοχή μας, με ξενόγλωσσους γιατρούς, ενίσχυση των υποδομών ή ακόμα και ανάπτυξη προηγμένων υπηρεσιών υγείας από ιδιωτικούς φορείς συνδεδεμένους με τα ασφαλιστικά ταμεία της Βόρειας Ευρώπης;
Η Αράχοβα πριν από τον πόλεμο αλλά και αμέσως μετά από αυτόν, το καλοκαίρι, ήταν τόπος παραθερισμού για πολλούς εύπορους Αθηναίους. Γιατί να μην επαναλάβει το ίδιο και σήμερα, με διαφορετικούς όμως οικονομικούς όρους και ανθρώπους από την βόρεια Ευρώπη;
Μπορείτε να φανταστείτε τα καταστήματα της «Αγοράς» (πλατεία Παπαϊωάννου), της πλατείας Λάκκας, του Αγίου Γεωργίου, του Κούκουρα και την «Ντόλτσε βίτα», να είναι το καλοκαίρι γεμάτα από ανθρώπους που θα πίνουν τον καφέ τους ή το τσίπουρό τους, θα τρέφονται από προϊόντα αγορασμένα από τα καταστήματα της περιοχής και θα διαμένουν στα ξενοδοχεία, τους ξενώνες και τα λοιπά καταλύματα της πόλης; Φυσικά το ίδιο θα ισχύσει και για τις άλλες πόλεις του ενιαίου Δήμου.
Φαντάζεστε τις ταβέρνες και τα καταστήματα στο Λιβάδι αν έχουν δουλειά και το καλοκαίρι, πόσους ανθρώπους μπορούν να απασχολήσουν;
Αναλογίζεστε πόσες λύσεις και προτάσεις μπορούμε ακόμα να προσθέσουμε σε αυτή την πρωτόλεια πρόταση που κάνω σήμερα, αν ο καθένας από την πλευρά του βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση; Μην ξεχνάτε ότι τα πολλά μυαλά όταν σκέπτονται μαζί είναι ευτυχία και προκοπή.
Η Αράχοβα στα χαλεπά χρόνια της φτώχιας μετά τον Πόλεμο, σε αντίθεση με άλλες περιοχές της Ελλάδος, ΔΕΝ είχε μετανάστευση προς το εξωτερικό (Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία) ή είχε ελάχιστη σε σχέση με τον πληθυσμό της, αλλά και σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας απείρως πιο εύφορες. Αυτό οφειλόταν στην εφευρετικότητα, την εργατικότητα και την εξυπνάδα των κατοίκων της να δημιουργήσουν δουλειές από το μηδέν. Οι γυναίκες με τον αργαλειό κατασκεύαζαν ωραιότατα υφαντά ενώ οι άντρες έγιναν οι καλύτεροι μάστορες της περιοχής και οι εξυπνότεροι επαγγελματίες αλλά και αγρότες.
Σήμερα οι νέοι άνθρωποι ίσως να μην έχουν βιώματα αντίστοιχα της δικής μου γενιάς, όμως έχουν τη θέρμη της νιότης τους και την δύναμη της γνώσης, που προέρχεται από την μόρφωση που παίρνουν, για να πάνε τον τόπο πιο μακριά και να συνεχίσουν την αναπτυξιακή πορεία του τόπου που άρχισαν οι πατεράδες τους.
Ας τους εμπιστευτούμε λοιπόν και ας τους βοηθήσουμε να έχουν όραμα και να προσπαθήσουν να το πραγματοποιήσουν.
Στέργιος Μπακολουκάς
18 σχόλια:
Πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση φίλε Στέργιο.
Θα συμφωνήσω μαζί σου, οπωσδήποτε, στο ότι επιβάλλεται να βάλουμε τα θεμέλια για τη μελλοντική μας ανάπτυξη στηριζόμενοι στα νέα δεδομένα.
Πολύ σωστά θεωρώ ότι αναφέρεις 3 πυλώνες ανάπτυξης. Τους παραθέτω προς σχολιασμό στους αναγνώστες.
Ωστόσο θα πρόσθετα 2 πυλώνες ακόμη:
α) Φυσιολατρικός - Οικολογικός - Ήπιος τουρισμός (οικοτουρισμός) - Αγροτουρισμός: ανάδειξη του φυσικού μας τοπίου του Παρνασσού, βόλτα με άλογο, ορειβασία, περίπατοι, αποκατάσταση ατόμων με προβλήματα υγείας, παιδικές κατασκηνώσεις, αγροτουρισμός (διαμονή τουριστών σε νέες μονάδες όπου θα συμμετέχουν στις παραγωγικές διαδικασίες κτλ.).
β) Ενεργειακή αυτονομία: ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (αιολική, ηλιακή, υδροηλεκτική).
Ως προς τις απόψεις σου θα συμμετέχω κι εγώ στα σχόλια που θα γίνουν.
Με εκτίμηση
Ντελάλης
Φίλε Ντελάλη, σ΄ ευχαριστώ για τα ευμενή σχόλια. Άποψής μου είναι η άποψη της γριάς Μάνας μου: « Τα πολλά μυαλά είναι χρήσιμα όταν σκέπτονται γιατί δεν ζητάνε να φάνε». Ο τόπος έχει ανάγκη από τις προτάσεις όλων μας γιατί όλοι είμαστε αναγκαίοι και χρήσιμοι για τον τόπο , ο καθένας με τη δική του συμβολή. Οι συμπληρωματικές σου προτάσεις είναι πραγματικά ενδιαφέρουσες.
Καιρό έχω να συναντήσω άνθρωπο με όραμα και πάθος σαν το δικό σου.
ΜΗΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ΤΟΝ ΣΤΕΡΓΙΟ ΓΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟ ΣΤΟΝ ΝΕΟ ΔΗΜΟ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ;
ΟΙ ΙΔΕΕΣ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΕΣ ΚΑΙ ΦΡΕΣΚΙΕΣ!!!
ΓΙΑ ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΤΟ ΟΛΟΙ ΕΣΕΙΣ ΟΙ ''ΠΑΡΕΠΙΔΗΜΟΥΝΤΕΣ ΤΗΝ...ΔΗΜΑΡΧΙΑ''.
Συμφωνώ απόλυτα με τον Στέργιο και τις απόψεις του. Επίσης θα ήθελα να συμφωνήσω με τον ΔΗΜΟΤΗ Β', αλλά μήπως θα έπρεπε να βγει επιτέλους κάποιος εκπρόσωπος που να ζει στην Αράχωβα και έχει άμεση σχέση με τα προβλήματα της. Μήπως θα έπρεπε να υπάρξει κάποτε σε αυτόν τον τόπο ένας δήμαρχος που να μένει μόνιμα εδώ? Αλλιώς να εκλέξουμε ένα δήμαρχο από την "Αμερική". Να μας στέλνει email με τις σκέψεις του και τις αποφάσεις του και να κάνει τηλεδιάσκεψη για τα δημοτικά συμβούλια. Πρέπει ο δήμαρχος να είναι ΕΔΩ. Να υπογράφει ο ίδιος, να τον νοιάζουν τα μικρά καθημερινά "ευκολόλυτα" προβλήματα, να εξυπηρετεί και τον "τελευταίο αδύναμο" πολίτη, και όχι μόνο όπου υπάρχει "τσι τσι". Υπάρχει κάποιος που να αγαπάει τον τόπο, να θέλει πραγματικά να προσφέρει, να μην πηγαίνει κοματικά και να μένει εδώ?(Μονο στα παραμύθια). Θα μου πείτε ότι πολλοί που ζουν Αθήνα αγαπούν την Αράχωβα περισσότερο από όσους ζουν εδώ. Απαντώ, μια επιχείρηση που λείπει το αφεντικό της και την λειτουργούν οι υπάλληλοι, όσο καλοί και να είναι και όσο καλό και να είναι το αφεντικό δεν θα λειτουργήσει το ίδιο καλά. (και κάτι τελευταίο, χωρίς να θέλω να θίξω κανένα) Όταν ο γάτος είναι στην Αθήνα χορεύουν τα ποντίκια.
Κακέ λύκε να σου θυμίσω ότι στις τελευταίες εκλογές οι δύο από τους τρεις υποψήφιους ήταν και είναι μόνιμοι στην Αράχωβα αλλά απέτυχαν. Ο λαός αποφάσισε διαφορετικά με άλλα κριτήρια.
Η Αράχοβα έχει περάσει προ πολλού τη διαχωριστική γραμμή των στενών ορίων μιας συνηθισμένης Πόλης. Η γεωγραφική της θέση, το χιονοδρομικό κέντρο, η κουλτούρα της, η Ιστορικότητά της, η πνευματικότητα και ο διάχυτος μαγνητισμός του χώρου είναι στοιχεία που ελάχιστες πόλεις-αυτού του μεγέθους και αυτής τα κατεύθυνσης-στην Ευρώπη διαθέτουν. Ο αείμνηστος Παναγής(μπικ) εύστοχα είχε πει ότι, είμαστε το καλύτερο χωριό στην ΕΟΚ. Παρ΄ όλα αυτά όμως η Αράχοβα σήμερα είναι μια Πόλη με πλουσίους κατοίκους,(μέσος όρος κατά κεφαλήν εισοδήματος) με ΦΤΩΧΟ ΔΗΜΟ( Δημοτικά έργα). Αντίθετα οι πόλεις της Πελοποννήσου(Ανδρίτσαινα, Βυτίνα, Λαγκάδια, Καρύταινα, κλπ) που έχουν χαρακτηριστεί παραδοσιακοί οικισμοί είναι ΠΛΟΥΣΙΟΙ ΔΗΜΟΙ , με φτωχούς κατοίκους. Δες τε τα δημοτικά και δημόσια έργα των πόλεων αυτών και κάντε αναλογική σύγκριση μα τα αντίστοιχα της Αράχοβας για να έχετε σφαιρική εικόνα. Η αναλογική σύγκριση, μετά από μια απλή επίσκεψη σε αυτά τα χωριά, είναι απογοητευτική για μας. Για να μην παρεξηγηθώ, σας λέω ότι δεν μηδενίζω το έργο που έχει παραχθεί όλα αυτά τα χρόνια από τις προηγούμενες και την τωρινή Δημοτική αρχή. Θεωρώ όμως ότι μπορούσε να είναι όχι αρκετές, αλλά ΑΠΕΙΡΕΣ φορές μεγαλύτερο.
Η δική μου άποψη για την επιλογή της Δημοτικής Αρχής πρέπει να έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
1. Όλοι οι αιρετοί σύμβουλοι του ΔΣ καθώς και ο/η Δήμαρχος πρέπει να διαμένουν υποχρεωτικά στην Αράχοβα(Αυτό δεν αποκλείει τη δυνατότητα της βοήθειας προς τη Δημοτική αρχή όλων αυτών που διαμένουν μακριά από την Αράχοβα
2. Ο/Η Δήμαρχος πρέπει να είναι νέος άνθρωπος( να μην ξεπερνά τα 45 χρόνια), να είναι μορφωμένος/η( πτυχιούχος ανώτατης σχολής), να έχει προηγουμένως αποκτήσει πείρα από τη ζωή δουλεύοντας στον Ιδιωτικό η Δημόσιο τομέα. Να γνωρίσει Αγγλικά(η περιοχή είναι Τουριστική και επομένως είναι αναγκαία η ξένη γλώσσα).
3. Ο/Η Δήμαρχος για να μπορεί να διοικεί τον Τόπο , πάνω απ’ όλα πρέπει να είναι μάνατζερ υψηλών διοικητικών προδιαγραφών, φιλόδοξος/η και έξυπνος/η, με κριτήρια υψηλόβαθμου στελέχους ιδιωτικής επιχειρήσεως. Εξυπακούεται ότι ο μισθός του θα είναι αντίστοιχος για να τον/την αποσπάσουμε από τον ιδιωτικό τομέα , προσφέροντάς του/της καριέρα αντίστοιχη.
ΦΙΛΕ "ΑΙΓΙΩΡΓΗ".....
ΕΙΔΕΣ ΟΤΙ ΜΕ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΤΟΥ ΝΤΕΛΑΛΗ ΟΤΙ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΤΕΙΡΙ- ΑΝ ΚΑΙ ΕΙΜΑΙ ΑΡΑΧΩΒΙΤΗΣ 100%- ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΤΙ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΠΟΥ ΘΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΤΟΥΣ ΠΑΝΤΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΕΜΑΣ.
ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΣ ΤΟ ΣΤΕΙΡΙ ΠΟΥ ΑΥΡΙΟ ΘΑ ΣΟΥ ΔΩΣΕΙ ΝΑ ΦΑΣ................
ΣΤΕΡΓΙΟ ΜΟΥ μαλλον απουσιαζεις παρα παρα παρα πολυ καιρο απο τον κατακαίμενο τουτο τοπο!!!!!!!!!! Δεν ξερω , αν ξερεις σε πιο χωριο προσπαθεις να περασεις τα μηνυματα σου!!!!!!!!!! Μπορει να μην πατησε ο Τουρκος , αλλα εδω και παρα πολλα χρονια ειμαστε τοσο ΡΑΓΙΑΔΕΣ , που ενω ξερουμε οτι ολο το θεμα μας ποναει , εμας μας αρεσει . Οσο και να λες εσυ , εμεις εχουμε βαλει τα χερακια μας και εχουμε βγαλει τα ματακια μας , και μας αρεσει που ειμαστε στραβοι . Αστα να πανε στο καλο , εχουμε μαθει εμεις !!!!!!!! Βεβαια για να πουμε και του στραβου το δικιο και εσεις που δεν μενετε εδω στην αραχωβα , και ερχοσαστε καθε πασχα και εκλογες , βαζετε σε πολυ μεγαλο βαθμο τα χερακια σας και μας εχετε αποστραβωσει τελειως........ Να με συμπαθας που σε αποπερνω αλλα πρεπει να λεμε ολες τις αληθειες........ Ερχοσαστε χωρις να γνωριζετε τι τραβαμε σε καθημαρινη βαση , περνατε ενα δυημερο , βγαζετε δημαρχο που μπορει οι μονημοι κατοικοι να μην τον θελουν , και μετα μας μαλωνετε γιατι δεν αντιδραμε......... Αυτα τα κρητηρια που εβαλες , θα πρεπει να τα καταλαβουν οι εν Αθηναις περισσοτερο και οχι οι ιθαγενεις γιατι την επομενη φορα θα ξαναδουμε το φαινομενο αλλο να θελει το χωριο και αλλο να βγαινει απο τις καλπες........
Προς το "Ρ"
τους τουρίστες που θα πας στο Στείρι να τους προσέχεις να μη σηκώνουν το κεφάλι τους ψηλά και βλέπουν τις ανεμογεννήτριες και να μην βγαίνουν ψηλά γιατί θα βλέπουν κάτω στη θάλασσα τη φάμπρικα.
Φίλε Ανώνυμε που γράφεις ότι σου φταίνε οι Αθηναίοι θα σου πω μια παροιμία. Κάτσε στραβά και κλά.ε και μετά σου φταίει η καρέκλα.
Δεν αφήνετε τις παροιμίες είδαμε τι έγινε και προχθές στο συμβούλιο 4 ρουμελιώτες (που είσαι ρε παπορα) και ο Γιαννέλος παρασυρανε όλο το συμβούλιο και ψήφισε ανάποδα απ ότι πρότεινε ο δήμαρχος και ο ψηλός.
ΓΙΑΤΙ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΑΙ Ο ΨΗΛΟΣ ΤΙ ΕΙΝΑΙ; ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΕΣ . ΜΗΠΩΣ ΕΧΩ ΑΔΙΚΟ ;
φίλε ανώνυμε, θα σου θυμίσω ότι δήμαρχο η αραχωβα εδώ και παρά πολλά χρόνια βγάζει μόνο με τις κοματικες ταυτότητες και όχι με αλλά κριτήρια. συμφωνώ απόλυτα με τον στεργιο για τα προσωντα για τον ιδανικό δήμαρχο. αλλά είναι λίγο δύσκολο να βρεθεί, νέος, έξυπνος, με γνώσεις διοίκησης, που να ζει στην αραχωβα και να θελήσει να αφήσει την δουλειά του για να ασχοληθεί με τα κοινά. ακόμα και αν αυτός υπαρχρει θα τον φάνε οι κοματικες ταυτότητες. η αραχωβα ψηφίζει νδ. ότι και να γίνεται σε όλη την Ελλάδα είναι νδ ο μέλλον δήμαρχος, ας είναι «ότι θέλει» αυτόν θα ψηφίσει ο λαός. ποιος είπε ότι κριτήριο είναι η αγάπη για τον τόπο; ποιος επε ότι άξιος είναι αυτός που συνδεει την Ζωη του στον τόπο αυτό δουλεύοντας και παραγωντας έργο για τον τόπο του. ποιος θα άφηνε την δουλειά του για να προσφέρει αφειλοκερδος στον τόπο τις υπηρεσίες του; μόνο κάποιος φιλόδοξος σαν τον σημερινό δήμαρχο που μπορεί να «φάει» όπου χρειαστεί και να μην κάνει απολύτως τίποτα όπου δεν υπάρχει φαΐ. όπως είπε και ο Σταθης 160 αποφάσεις και δεν εχει γίνει τίποτα. μήπως αυτές δεν έχουν «οφέλη». ο τόπος εχει ανάγκη απο την λύση των μικρών καθημερινών προβλημάτων. καλό το πάρκινγκ, καλό το τούνελ κλπ αλλά ο κόσμος θέλει να μπορεί να φτάσει μέχρι το παρκινκγ χωρίς να σπάει το αυτοκίνητο του, να περπατά σε δρόμο με φως, να υπάρξει μια κυκλοφοριακη ρύθμιση με αστυνομία μέχρι να γίνει το τούνελ κλπ. το μόνο που γίνεται σε κάθε δς είναι λήψη απόφασης για μελέτη. αποτέλεσμα κάθε μελέτης- κανένα! εκεί ποναμε, και στο «φιλότιμο» φαγατε τόσα,- κάντε επιτέλους και κανενε έργο. μήπως δεν σας φτάνουν οι διακοπές, κάντε και καμία δουλειά.
Ο ΚΑΚΟΣ ΛΥΚΟΣ λεει ακριβως τα πραγματα με το ονομα τους. Μια ΜΟΥΡΙΑ απο τα καφενια να κατεβασουν για δημαρχο , θα την βγαλουν με τη μια . Αλλα κομματικα κρητηρια και επιλογη μεσω σογιων, δεν εχουν μονο αυτοι που βγαζουν δημαρχο , εχουν και αυτοι που ψηφιζουν τους συμβουλους της αντιπολητευσης . Βρε ουστ και μεις και το χωριο μας. Αν θυμαμαι καλα και εσυ Στεργιο , εχεις ομολογησει, οτι τα κρητηρια που μας γραφεις , δεν τα εχεις εφαρμοσει μεχρι και τις τελευταιες δημοτικες εκλογες . Αρα τι ψαχνουμε να βρουμε ;
ΣΤΕΡΓΙΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΕΧΕΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ (ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΟΥΣ - ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ - ΕΠΙΧΗΡΗΜΑΤΙΕΣ - ΠΑΡΑΓΩΓΟΥΣ - ΝΕΟΥΣ ΠΟΛΥ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΥΣ). ΔΕΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΧΕΔΟΝ ΚΑΘΟΛΟΥ , ΓΙΑΤΙ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΟΤΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΤΡΩΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ . ΤΗΝ ΑΡΑΧΩΒΑ ΤΗΝ ΕΦΤΑΣΑΝ ΑΥΤΟΙ ΕΔΩ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΕ ΔΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΜΕ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΧΡΗΜΑΤΑ . Η ΑΡΩΓΗ ΚΑΙ Η ΒΟΗΘΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟ ΕΙΝΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΜΗΔΕΝΙΚΗ . ΑΣ ΜΗΝ ΨΑΧΝΟΥΜΕ ΑΛΛΟΥ , ΑΣ ΑΝΟΙΞΟΥΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΑΣ ΔΩΣΟΥΜΕ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ( ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΟΙ) ΝΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΧΩΡΙΟ . ΠΙΣΤΕΨΕΜΕ Η ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΗ .
Σε αυτό το χωριό υπάρχει μεγάλη λοβιτούρα ,αλλά και μεγάλος φόβος. Υπάρχουν απλοί άνθρωποι που ξέρουν πολλά αλά δεν μιλάνε γιατί φοβούνται για τη δουλειά τους. Εμείς που ζούμε μόνιμα εδώ το ξέρουμε πολύ καλά(είναι πολλά τα λεφτά Άρη). Το σίγουρο είναι ότι κάποιοι εκμεταλλεύονται κομματικά τους απλούς ανθρώπους του χωριού και από τα δύο μεγάλα κόμματα, οι μεν κυβερνούν χωρίς να δίνουν λογαριασμό πουθενά , (απόδειξη ο Γιαννέλος που από φόβο να μην τον μπλέξουν ή από ευθιξία τους τα βρόντηξε), οι δε είτε από βλακεία (ο ένας) είτε από ατομικό συμφέρον (τσανακογλείφτης ) ο άλλος, παίζουν το παιχνίδι της συμπολίτευσης. Νομίζω ότι ηθικοί αυτουργοί είναι οι ηγέτες της αντιπολίτευσης , που με την σιωπή τους και την απουσία τους, τους συγκαλύπτουν, για τους οποίους πρέπει να επιφυλάξουμε ,αν ποτέ γίνει , μεγαλύτερη τιμωρία. Και η διαπόμπευση ή η κοινωνική απαξία είναι μια μορφή τιμωρίας.
ας είναι καλά ο ντελαλης και ο αχος για το έργο που κάνουν τον τελευταίο καιρό. γινόμαστε πιο έξυπνοι και προσπαθούμε να ξυπνήσουμε και να διεκδικήσουμε. η αντιπολίτευση θα πρέπει να φωνάξει και λίγο, καλά τα τσιπουρα μετά τα δς αλλά η ουσία είναι το πριν και κατα την διάρκεια. αν χρειαστεί ας πέσει και κανένας τσακομος και κανένα ρεζηλικι. δεν φτάνει μόνο να είμαστε φίλοι όταν οι μισοί ζουν εις βάρος των άλλων μισων. όσοι πιο πολλοί μαθαίνουν για τα χάλια μας τόσο πιο πιθανό είναι να αλλάξει κάτι! ΤΕΛΟΣ προς υπάλληλους του δήμου, γιατί δεν φταίει μόνο το δς για το ότι δεν γίνεται τίποτα σε αυτόν τον τόπο, «καταλαβετε ποια είναι η θέση σας»- εξυπηρετιστε τους πολίτες, καλός ο φραπες αλλά κουνηθειτε και λίγο. εσείς επιλέξατε να κάνετε αυτή τη δουλειά, δεν σας πήγαν με το ζόρι! δεν θα κατηγορησω κανένα απλά θα επισυμανω ότι πρέπει να κάνετε καλά την δουλειά σας- και λίγη ευγένεια δεν βλάπτει...!
Δημοσίευση σχολίου