αραχωβα διαμονη αραχωβα διαμονη αραχωβα διαμονη αραχωβα διαμονη αραχωβα διαμονη αραχωβα διαμονη ενεργειακος επιθεωρητης ενεργειακος επιθεωρητης ενεργειακος επιθεωρητης ενεργειακος επιθεωρητης ενεργειακος επιθεωρητης ενεργειακο πιστοποιητικό ενεργειακο πιστοποιητικό ενεργειακο πιστοποιητικό ενεργειακο πιστοποιητικό ενεργειακο πιστοποιητικό ενεργειακο πιστοποιητικό αραχωβα αραχωβα αραχωβα αραχωβα αραχωβα αραχωβα αραχωβα

Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2010

Συνέντευξη του Δημάρχου Ιτέας

Συνέντευξη του Πρέδρου της ΤΕΔΚ και Δημάρχου Ιτέας κ. Αριστείδη Παπαλάιου στο περιοδικό Δυναμική Πορεία στην Αυτοδιοίκηση (τ.61,Ιαν.2010)
Ερώτηση: Ως Δήμαρχος Ιτέας πώς βλέπετε τον Δήμο σας χωροταξικά;
Απάντηση: Νομίζω ότι η Ιτέα έχει όλες τις προϋποθέσεις και τις υποδομές να αποτελέσει το επίκεντρο και την έδρα των οικισμών που βρέχονται από τον Κορινθιακό Κόλπο και που ιστορικά, πολιτιστικά, κοινωνικά και αναπτυξιακά αποτελούν ένα συμπαγές σχήμα.
Ερώτηση: Ποιοι είναι οι Δήμοι αυτοί και ποια τα κριτήρια στα οποία στηρίζεται την άποψή σας;
Απάντηση: Πρόκειται για τους Δήμους Γαλαξειδίου Δελφών και Δεσφίνας. Όσον αφορά τα κριτήρια αυτά είναι γεωγραφικά, πληθυσμιακά, κοινωνικά, οικονομικά και αναπτυξιακά. Και τα αναλύω:
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη

Δύο λόγια για τον Δήμο Ιτέας
Ο Δήμος Ιτέας αποτελείται από τα Δημοτικά Διαμερίσματα Ιτέας (την πιο νέα και με καλούς ρυθμούς ανάπτυξης πόλη της Φωκίδας) Κίρρας και Τριταίας με πληθυσμό που εγγίζει τις 12.000.
Η πόλη της Ιτέας με τους αρχαιότατους οικισμούς της Κίρρας και της Τριταίας είναι η απόληξη των Δελφών και από το 1976 έχει χαρακτηριστεί Τουριστικός Δήμος. Βρίσκεται στον κύριο διαγώνιο χερσαίο άξονα ανάπτυξης της χώρας, είναι περιοχή με ιδιαίτερη περιβαλλοντική αξία και σε επίπεδο περιφέρειας είναι Περιοχή Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης Παραγωγικών Δραστηριοτήτων στον τριτογενή τομέα.
Λόγω της κομβικής θέσης της (από στεριά και θάλασσα) και την αρκετά ικανοποιητική υποδομή της σε καταλύματα και χώρους εστίασης/ψυχαγωγίας, πολλοί την επιλέγουν για τόπο διακοπών τους και ορμητήριο εξερευνήσεων την ευρύτερης περιοχής και χιλιάδες διερχόμενοι την επισκέπτονται κάθε χρόνο. Παρ΄ όλα αυτά παραμένει αλώβητη από τον μαζικό τουρισμό.
Ο ρόλος της όχι μόνο στον Ν. Φωκίδας αλλά και στην ευρύτερη Περιφέρεια της Στερεάς ενισχύεται από το διαπεριφερειακής εμβέλειας εμπορικό/επιβατικό λιμάνι (ελλιμενισμός 70 περίπου πλοίων και επίσκεψη 9.000 περίπου επιβατών τον χρόνο), και την Μαρίνα της πόλης (Δίκτυο «European Association of Municipalities with Marina/Yachting Harbour»), μοναδική σε μέγεθος στην Σ. Ελλάδα (φιλοξενία περίπου 250 σκαφών) που ήδη συμπεριλαμβάνεται στους διεθνείς χάρτες για τους θιασώτες του είδους.
Οι αθλητικές δραστηριότητες παγκόσμιας εμβέλειας που πραγματοποιούνται συχνά στην Ιτέα (μεταξύ άλλων το Ράλλυ ΕΛΠΑ, το Διεθνές Τουρνουά Υδατοσφαίρισης Νεανίδων Πύθια Cup και πρόσφατα το Πανελλήνιο πρωτάθλημα Optimist) προσελκύουν πλήθος επισκεπτών. Επιπλέον, η στοχευμένη πολιτική πολιτισμού των τελευταίων χρόνων (με πλήθος εκδηλώσεων καθ΄όλη τη διάρκεια του χρόνου) αναβαθμίζει τον Δήμο σε ένα από τα κύρια πολιτιστικά κέντρα του Νομού Φωκίδας.
Ο Δήμος Ιτέας είναι πολύ προσεκτικός ώστε τα όποια αναπτυξιακά κίνητρα να μην στοχεύουν στην υπερμεγέθυνση της τουριστικής ανάπτυξης πέραν των ορίων της φέρουσας ικανότητας του τουριστικού τόπου. Το ζητούμενο σε κάθε περίπτωση είναι η σχέση ισορροπίας μεταξύ τουρισμού και περιβάλλοντος με στόχο την αειφόρο ανάπτυξή του.
Όσον αφορά τις υποδομές και την λειτουργικότητα, ο Δήμος Ιτέας αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα και, ταυτόχρονα, κατανοώντας τις διεθνείς πρακτικές εφαρμογής Συστημάτων Διαχείρισης Ποιότητας είναι πιστοποιημένος από τον Φορέα Πιστοποίησης Bereau Veritas από με δυο πρότυπα: το ΕΛΟΤ 1429 («Διαχείριση συγχρηματοδοτούμενων Τεχνικών Έργων και Προμηθειών») και το ISO 9001 («Διαχείριση Ποιότητας των παρεχόμενων Υπηρεσιών» (Διοικητικών, Οικονομικών, Τεχνικών Υπηρεσιών & Υπηρεσιών Περιβάλλοντος»).
Για όλους τους άνω λόγους και αρκετούς ακόμη (γεωμορφολογικούς, πληθυσμιακούς, κοινωνικούς, οικονομικούς, αναπτυξιακούς) ο Δήμος Ιτέας καλείται να διαδραματίσει κύριο ρόλο στις διοικητικές εξελίξεις του Α΄ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα πλαίσια του σχεδίου «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ».

To σχέδιο «Καλλικράτης» επανιδρύει το κράτος

Ερώτηση: Πώς βλέπετε την νέα Διοικητική Μεταρρύθμιση;
Απάντηση: Οι σαρωτικές αλλαγές που προβλέπεται να εφαρμοσθούν στη νέα διοικητική μεταρρύθμιση του Α΄ & Β΄ βαθμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ουσιαστικά, «επανιδρύουν» το κράτος. Τόσο οι θέσεις της ΚΕΔΚΕ όπως αυτές εκφράστηκαν και στο Συνέδριο της Κυλλήνης όσο και το Σχέδιο «Καλλικράτης που θέτει σε δημόσια διαβούλευση η Κυβέρνηση ξεκαθαρίζουν ότι οποιαδήποτε συνένωση θα πρέπει να αποτελεί μέρος της γενικότερης μεταρρύθμισης της Δημόσιας Διοίκησης, αφού πρώτα λυθούν τα χωροθετικά, οικονομικά και διοικητικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Τοπική Αυτοδιοίκηση. ΄Ετσι, το Σχέδιο Νόμου και η συζήτησή του στην Γενική Συνέλευση της ΚΕΔΚΕ χωρίς την χωροταξική μεταρρύθμιση είναι κατά την άποψή μου μια σωστή επιλογή γιατί κατ’ αρχάς ξεκαθαρίζουν και ιεραρχούνται τα θέματα, και σωστά το ακανθώδες θέμα της χωροταξικής μεταρρύθμισης θα πρέπει να συζητηθεί σε δεύτερη φάση.
Βεβαίως για να επιτευχθεί το εγχείρημα θα πρέπει η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο να σταθούν σοβαρά απέναντι στην αυτοδιοίκηση και την κοινωνία ως προς τις δεσμεύσεις τους, να υπάρξει η απαραίτητη και η ζητούμενη αξιοπιστία, προκειμένου να εμφανισθούν και οι λιγότερο δυνατές αντιδράσεις και αντιρρήσεις στην πρόταση που θα δοθεί για διαβούλευση.
Προτάσεις των ΤΕΔΚ υπάρχουν, προεργασίες έχουν γίνει και από το ΙΤΑ και από άλλους ειδικούς και συγκεκριμένα κριτήρια έχουν ορισθεί στο Συνέδριο της Κυλλήνης -που επαναλαμβάνονται αυτούσια και στο υπό συζήτηση Νομοσχέδιο. Συνεπώς θα είναι αδιανόητο να δούμε σχήματα που απέχουν από τα δεδομένα κριτήρια και τα μοντέλα των συλλογικών φορέων της Τ.Α.

Ερώτηση: Πώς βλέπετε χωροταξικά την Φωκίδα ως Πρόεδρος της ΤΕΔΚ;
Απάντηση: Ω πρόεδρος της ΤΕΔΚ βλέπω την Φωκίδα όπως την είδαν οι Σύνεδροι των Γενικών Συνελεύσεων της ΤΕΔΚ στις 18/6 και στις 20/8 του 2008, με τέσσερις (4) ή πέντε (5) Δήμους δηλαδή και όπως θα διαμορφωθεί η τελική απόφασή μας αφού δούμε τις προτάσεις της Κυβέρνησης.

Ερώτηση: Ως Δήμαρχος Ιτέας πώς βλέπετε τον Δήμο σας χωροταξικά;
Απάντηση: Νομίζω ότι η Ιτέα έχει όλες τις προϋποθέσεις και τις υποδομές να αποτελέσει το επίκεντρο και την έδρα των οικισμών που βρέχονται από τον Κορινθιακό Κόλπο και που ιστορικά, πολιτιστικά, κοινωνικά και αναπτυξιακά αποτελούν ένα συμπαγές σχήμα.

Ερώτηση: Ποιοι είναι οι Δήμοι αυτοί και ποια τα κριτήρια στα οποία στηρίζεται την άποψή σας;
Απάντηση: Πρόκειται για τους Δήμους Γαλαξειδίου Δελφών και Δεσφίνας. Όσον αφορά τα κριτήρια αυτά είναι γεωγραφικά, πληθυσμιακά, κοινωνικά, οικονομικά και αναπτυξιακά. Και τα αναλύω:
Γεωγραφικά: Η Ιτέα βρίσκεται στο κέντρο των άνω Δήμων, απέχοντας από όλους περίπου 15 χλμ., η επικοινωνία ανάμεσά τους είναι εύκολη λόγω ενός ικανοποιητικού οδικού δικτύου και παραδοσιακά λειτουργεί ως εμπορικό κ.ο.κ. κέντρο της περιοχής. Το προτεινόμενο σχήμα αποτελεί μέρος της παλαιότερης επαρχίας Παρνασσίδας, είναι συμπαγές με σαφή σύνορα και αποτελείται από όμορους Δήμους και περιλαμβάνει ημιορεινούς και παραθαλάσσιους οικισμούς. Η Ιτέα, επιπλέον, είναι λιμενικός (μοναδική απόληξη της Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας προς τον Κορινθιακό και το Ιόνιο) και οδικός κόμβος (διαπερνάται από τους εθνικούς άξονες της Θεσσαλονίκης και των Αθηνών) του Νομού.
Πληθυσμιακά κριτήρια: Σύμφωνα με την απογραφή του 2001 ο Δήμος Ιτέας έχει 6.072 κατοίκους, Δελφών 3.511, Γαλαξειδίου 3.030, Δεσφίνας 2.431 κατοίκους, σύνολο 15.044. Στις έδρες και τα 6 Δημοτικά Διαμερίσματα η πληθυσμιακή πυκνότητα είναι αρκετά υψηλή. Ο σημερινός πληθυσμός των Δήμων υπερβαίνει τις 20.000, με αυξητικές τάσεις σε όλα τα οικιστικά σύνολα. Η μεγαλύτερη αύξηση (και πληθυσμιακή πυκνότητα) παρατηρείται στον Δήμο Ιτέας, σύμφωνα με στοιχεία του οποίου οφείλεται: α) στην φιλοξενία περίπου 2.500 οικονομικών μεταναστών, β) σε ντόπιους που επιστρέφουν για να κατοικίσουν μόνιμα στην πόλη τους και γ) σε ετεροδημότες της ευρύτερης περιοχής που την προτιμούν ως τόπο κατοικίας τους (π.χ. οι εργαζόμενοι στο «Αλουμίνιο της Ελλάδος» ή στην «Αργυρομεταλλευμέων & Βαρυτίνης»). Λόγω της ραγδαίας ανοικοδόμησης (60 πολυκατοικίες την τελευταία 8ετία) και απόκτησης κύριας κατοικίας από ετεροδημότες, εδώ καταγράφεται και η μεγαλύτερη απόκλιση σε όλο τον νομό δημοτών-κατοίκων, γεγονός που δυσχεραίνει τον προγραμματισμό των κοινωνικών υποδομών (σχολεία, υπηρεσίες υγείας, παιδικοί/βρεφικοί σταθμοί κ.λπ.), αλλά και τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Θα πρέπει, επίσης, να προσθέσω τις επιπλέον υπηρεσίες που απαιτούνται για να εξυπηρετηθούν οι επισκέπτες της πόλης (είτε από τη θάλασσα είτε από την ξηρά) καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, πρόβλημα που αντιμετωπίζουν και οι Δήμοι Δελφών και Γαλαξειδίου.
Κοινωνικά κριτήρια: Παρά τις όποιες διαφοροποιήσεις (αγροτικοί/ημιαστικοί πληθυσμοί), παρατηρείται κοινωνική συνοχή των οικιστικών συνόλων. Οι κάτοικοι έχουν κοινές πολιτιστικές παραδόσεις/έθιμα και πολιτισμικές μεταβλητές με μικρές διαφοροποιήσεις: μορφωτικά και δημογραφικά (μικρή μέση ηλικία, μεσαίου μεγέθους νοικοκυριά, ικανοποιητικό ρυθμό γεννήσεων κ.ά.) χαρακτηριστικά. Όσον αφορά τους οικονομικούς αλλοδαπούς μετανάστες η μεγαλύτερη συγκέντρωση παρατηρείται στην Ιτέα˙ στα υπόλοιπα οικιστικά σύνολα υπάρχει ισοκατανομή.
Οικονομικά κριτήρια: Οι κάτοικοι έχουν συναφείς δραστηριότητες (μικτή απασχόληση στον πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα), παρόμοια ποσοστά ενεργού οικονομικά πληθυσμού/ανέργων και μέσου φορολογητέου εισοδήματος. Έχουμε έτσι, μια αρκετά συμπαγή διοικητική ενότητα και ελαχιστοποίηση των οικονομικών ανισοτήτων.
Κριτήρια υποδομών: ο προτεινόμενος για έδρα του διευρυμένου Δήμου Δήμος Ιτέας διαθέτει αρκετά ικανοποιητικές υπηρεσιακές δομές, με πολλά περιθώρια ανάπτυξής τους, αν διορθωθεί ο χωροταξικός σχεδιασμός του και υπολογιστεί ο πραγματικός πληθυσμός του. Όσον αφορά την διαχειριστική επάρκεια και την ποιοτική παροχή υπηρεσιών, ο Δήμος Ιτέας είναι ένας από τους 212 Δήμους (σε σύνολο 1034) που έχει πιστοποιηθεί με δυο πρότυπα: το ΕΛΟΤ 1429 («Διαχείριση συγχρηματοδοτούμενων Τεχνικών Έργων και Προμηθειών») και το ISO 9001 («Διαχείριση Ποιότητας των παρεχόμενων Υπηρεσιών» (Διοικητικών, Οικονομικών, Τεχνικών Υπηρεσιών & Υπηρεσιών Περιβάλλοντος»). Τέλος, το σύνολο σχεδόν των δημοτικών υπαλλήλων μένουν στην πόλη, γεγονός που ελαχιστοποιεί την επιβάρυνση για μετακινήσεις.
· Αναπτυξιακά κριτήρια: Το ουσιαστικότερο επιχείρημα για την προτεινόμενη συνένωση είναι η αναπτυξιακή δυναμική που παρουσιάζουν οι περισσότεροι Δήμοι, μιας και αποτελούν τα μεγαλύτερα κέντρα τουρισμού στην Φωκίδα: οι Δήμοι Γαλαξειδίου και Ιτέας παραθαλάσσιου (ακόμη και η Δεσφίνα δραστηριοποιείται για την ανάπτυξη των παραθαλάσσιων απολήξεών της), ο Δήμος Δελφών αρχαιολογικού όπως και η Κίρρα, που από αρχαιοτάτων χρόνων αποτελούσε το επίνειό του, όντας ένα από δύο στην αρχαία Ελλάδα λιμάνια θρησκευτικού τουρισμού˙ επιπλέον το μονοπάτι που χρησιμοποιούσαν οι τότε προσκυνητές και ιερείς υπάρχει ακόμη, συνδέοντας σαν ομφάλιος λώρος τις δύο περιοχές. Έχουμε, έτσι, ομοιογένεια στα προβλήματα αλλά και τους αναπτυξιακούς στόχους τους.

Η πρότασή μου είναι αποτέλεσμα χρόνιας και επίμονης προσπάθειας και παρατήρησης ώστε να δημιουργηθεί ένας Δήμος ισχυρός αυτοδύναμος και ανταγωνιστικός στα νέα δεδομένα. Επομένως, δεν αποτελεί «άσκηση επί χάρτου» αλλά αξιολόγηση πραγματικών δεδομένων. Στα πλεονεκτήματά της, επιπλέον θα μπορούσα να επισημάνω ότι:
· Έχει την ευρύτερη δυνατή αποδοχή και ελάχιστες διαφωνίες.
· Είναι σύμφωνη με τις κατευθύνσεις της επερχόμενης μεταρρύθμισης και
· Συντελείται ομαδοποίηση των περιοχών αρχαιολογικού και τουριστικού ενδιαφέροντος.
Θεωρώ, δε, ότι δεν παρουσιάζει κάποιο άξιο λόγου μειονέκτημα.

Από το amfissapress
Top