Μιλάω για το Κωρύκειον Άντρον φυσικά που είναι εντελώς παρατημένο και όποιος θέλει πάει εκεί μέσα και κάνει ότι θέλει. Άλλοι βάζουν φωτιές από τις οποίες ο καπνός χαλάει όλα τα πετρώματα, άλλοι σκάβουν πιθανά για να βρούνε χρυσό, άλλοι σπάνε τις πέτρες χωρίς να ξέρουν και οι ίδιοι το λόγο, άλλοι φεύγοντας παίρνουν μαζί τους διάφορα πετρώματα ασήμαντα γι' αυτούς αλλά πολύ σημαντικά για το σπήλαιο, άλλοι γράφουν το όνομά τους κι ότι άλλο τους κατέβει.
Απ' όσο ξέρω αυτό το σπήλαιο είναι προορισμός για πολύ κόσμο κι όταν κάποιος μας ρωτάει πώς να πάει και του λέμε είμαστε όλο καμάρι επειδή είναι στον δικό μας τόπο.
Επιτέλους κάτι θα πρέπει να κάνουν οι αρμόδιοι για τη φύλαξη και τη συντήρηση αυτού έστω και τώρα. Δεν είναι δυνατόν να το γράφουμε σε όλα τα περιοδικά σαν αξιοθέατο και να το έχουμε αφήσει έρμαιο στις ορέξεις του καθενός.
Από τον karam
12 σχόλια:
Φίλε Κάραμ μπράβο σου για την ανάδειξει του θέματος. Εγώ βρήκα δύο λόγια όσον αφορά το σπήλαιο για να μάθουνε και κάποιοι που δεν γνωρίζουν το πόσο σημαντικό είναι για τον τόπο μας η προστασία του και η προβολή του.
Βρίσκεται στη βόρεια πλαγιά του Παρνασσού, σε υψόμετρο 1.360 μ., και είναι ίσως το μοναδικό στην Ελλάδα σπήλαιο που χρησιμοποίησε ποτέ άνθρωπος σε τόσο μεγάλο υψόμετρο. Ήταν αφιερωμένο στον Πάνα και τις Νύμφες. Οι ανασκαφές διαπίστωσαν χρήση του από τη Νεολιθική έως την ελληνιστική και τη ρωμαϊκή εποχή, ενώ ραδιοχρονολογήσεις ανθράκων τεκμηριώνουν και παλαιολιθική χρήση της θέσης στα βαθύτερα στρώματα.
Τα προϊστορικά ανασκαφικά ευρήματα ανήκουν κυρίως στη Νεολιθική εποχή και περιλαμβάνουν πληθώρα διακοσμημένης και στιλβωμένης κεραμικής και αντικείμενα οικιακής χρήσης. Κατά την περίοδο αυτή, η χρήση του θα ήταν εποχική και συνδεόταν μάλλον με αγροτοκτηνοτροφικές δραστηριότητες, μέσα στα πλαίσια των οποίων πρέπει να ενταχθούν και κάποια καλής ποιότητας αγγεία και ειδώλια.
Στη μυκηναϊκή περίοδο η κίνηση στο σπήλαιο εντάθηκε και τα αρχαιολογικά λείψανα δίνουν την εντύπωση πως εδώ σύχναζαν άνθρωποι, οι οποίοι ωστόσο δεν κατοικούσαν εκεί. Και καθώς αυτή η εποχή συμπίπτει με την περίοδο της ίδρυσης των Δελφών, είναι πιθανό ότι το σπήλαιο αποτέλεσε το πρώτο θρησκευτικό κέντρο της περιοχής.
Από τον 6ο αι. π.Χ. και μετά, τα ευρήματα στο Κωρύκειο Άντρο υποδηλώνουν ότι λειτουργούσε ως ιερό μεγάλης εμβέλειας και δεχόταν πολυάριθμα αναθήματα, όπως αγγεία, πήλινα ειδώλια, κοσμήματα και αστραγάλους. Η αίγλη του σπηλαίου φαίνεται ότι σβήνει στη ρωμαϊκή εποχή και μάλιστα οι μαρτυρίες του Πλούταρχου (1ος αι. μ.Χ.) και του Παυσανία (2ος αι. μ.Χ.) συμφωνούν ότι το σπήλαιο έχει χάσει πια τον λατρευτικό του χαρακτήρα. Ανάμεσα στα αναθήματα ξεχωρίζει ένας υστεροαρχαϊκός κεραμικός πίνακας (τέλος 6ου αι. π.Χ.) με παράσταση Νυμφών και Σατύρων που χορεύουν.
Ότι το σπήλαιο ήταν αφιερωμένο στον Πάνα και τις Νύμφες τεκμηριώνεται από το πλήθος των πήλινων αγαλματιδίων με τη μορφή του Πανός, ανάμεσα στα οποία υπάρχει και λίθινο ανάγλυφο που παριστάνει τις Νύμφες οδηγούμενες από τον Ερμή. Όπως σε όλα τα ιερά που είναι αφιερωμένα στις Νύμφες, την πλειονότητα των προσφορών αποτελούν ειδώλια γυναικείων μορφών, και το Κωρύκειο Άντρο δεν αποτελεί εξαίρεση. Ιδιαίτερη θέση ανάμεσα στα αφιερώματα κατέχει πλήθος αστραγάλων, οι οποίοι ερμηνεύονται είτε ως παιδικό παιχνίδι (οι Νύμφες θεωρούνται προστάτιδες των μικρών παιδιών) είτε ως όργανα μαγείας. Αν δεχτούμε τη δεύτερη άποψη και τη συνδέσουμε με τον Ύμνο στον Ερμέ (στίχοι 550-556), τότε ίσως θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι πριν εγκατασταθεί η Πυθία στους Δελφούς υπήρχε ήδη μαντείο στο Κωρύκειο Άντρο.
Επίσης, να συμπληρώσω κι εγω οτι εχω δει στο μουσειο των Δελφων μια μικρή πήλινη κουδουνίστρα περιστεράκι, η οποία βρέθηκε σε παιδικό τάφο στο Κωρύκειο 'Αντρο
Μπραβο ρε καραμ, πες τα. Κι επειδη κανεις δεν προκειται να βοηθησει μηπως ηρθε η ωρα να κανουμε εναν περιβαλλοντικο συλλογο????
ΚΑΡΑΜ ΣΩΣΤΟΣ ΡΕ ΦΙΛΕ. ΑΛΛΑ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΑΠΕΥΘΥΝΕΣΑΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΚΟΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΕΞΟΥΣΙΑ. ΟΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΟΝΟΙ ΣΑΣ ΜΗΝ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΙΣ ΣΕ ΚΟΥΤΣΑ ΑΛΟΓΑ.
Μπραβο νικολα. Ξυπνατε ρεεεεεεεεε.........
Καραμ ευχαριστουμε για την ωραια δημοσιευση. Εχει ενδιαφερον ομως να βρουμε τους αρμοδιους για την προστασια του σπηλαιου. Αραγε ποιος ειναι ο αρμοδιος στο ελληνικο χαρτοβασιλειο? Ο δημος, η περιφερεια, η εφορεια αρχαιοτητων, καποια υπηρεσια σπηλαιων? Καλα κρασα.
Αμα είχε το χωριό καμιά εικοσαριά Κάραμ θα είχε πάει μπροστά. Γιατί αυτά τα παιδιά χρειάζονται που νοιάζονται για τον τόπο, όχι κάτι κομματόσκυλα που κοιτάνε μόνο το κόμμα.
Μπράβο ρε Κάραμ, τράβα μπροστά κι εμείς ακολουθούμε.
ΘΕΛΕΤΕ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΤΛ. ΔΕ ΚΟΙΤΑΤΕ ΝΑ ΚΑΘΑΡΙΣΟΥΜΕ ΠΡΩΤΑ ΤΟ ΣΑΡΑΝΤΑΒΛ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΑ ΧΩΜΑΤΕΡΗ;;;;;;;;;;;ΚΑΛΑ ΣΑΣ ΛΕΕΙ Ο ΚΑΡΑΜ.
Με αφορμή το θέμα για το Κορύκειον Άντρον στο οποίο συμφωνώ απόλυτα ότι θα πρέπει οι αρμόδιοι φορείs να ασχοληθούν ιδαίτερα, γιατί είναι γνωστό σε πολύ κόσμο, δείτε το παρακάτω άρθρο από το skai gr. στιs 28/01. Είναι ένα θέμα που απασχόλησε και πολλέs εφημερίδεs αλλά και τοπικά Blogs. Μήπωs θα πρέπει να απασχολήσει λίγο και το blog του Ντελάλη το θέμα αυτό, αλλά και όλουs μαs, για να ευαισθητοποιηθούν ΚΑΙ για το θέμα αυτό οι αρμόδιοι που εκλεχθηκαν για να πρεσβευούν το καλό αυτού του τόπου;
«Ομόφωνα εγκρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), κατά τη συνεδρίαση της περασμένης Τρίτης, η χωροθέτηση και αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας 32ΜW, στη θέση Τσιβέρι Βοιωτίας.
Να σημειωθεί ότι το αιολικό πάρκο βρίσκεται σε απόσταση περίπου 10 χλμ από τη Μονή του Οσίου Λουκά – μνημείο της Unesco -, με συνέπεια οι ανεμογεννήτριες να είναι ορατές από τον περιβάλλοντα χώρο της.
Για αντίστοιχους λόγους ορατότητας εγκαταστάσεων από τη μονή έχουν απορριφθεί στο παρελθόν έως και ... ταπεινές στάνες».
Το θέμα αυτό φίλη anentaxtidistomitissa μετά την δημοσίευσή του από τα άλλα blogs του Δήμου μας, το κοιτάω πιο διεξοδικά και θα το θίξω σε ξεχωριστή ανάρτηση.
Εν πρώτοις, σου λέω ότι δυστυχώς, φαίνεται πώς η χωροθέτηση αυτή του αιολικού πάρκου δεν είναι σε κάτι παράνομη αλλά είναι θέμα πολιτικής απόφασης.
Θα επανέλθω.
Φιλικά
Ντελάλης
Το παρακάτω σχόλιο, που αφορά την κακή κατάσταση στο σπήλαιο έγινε από τον Γιάννη Λουκά στο blog του Τσοπάνου της Αράχωβας, σε μια πάρα πολύ καλή δημοσίευση για έναν Ισπανό που γράφει τα νέα σε... αρχαία ελληνικά.
ΕΠΟΝΕΙΔΙΣΤΟΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΙΣ ΕΝ ΚΩΡΥΚΕΙΩ ΑΝΤΡΩ
Ανήρ καλός καγαθός εξ Αραχώβης, τούνομα Νικόλαος και ψευδώνυμον φέρων ΚΑΡΆΜ (και δι' αναγραμματισμού ΜΆΚΑΡ) ανήγγειλεν εις τον του ΔΙΑΛΑΛΗΤΟΥ (=ΝΤΕΛΑΛΗ) ιστόχωρον, οικτράν και αλγεινήν επικρατούσαν εικόνα εν τω παρόντι, ευκλεούς τε και ενδόξου οίκου Πανός τε και των Μουσών εν Παρνασσίω Όρει καλουμένου αρχαιόθεν Άντρου Κωρυκείου.
Οι του πολιτισμού επιμεληταί αεί καθεύδουσιν μακαρίως,άρχοντες επιχώριοι νυν ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΟΎΣΙΝ, πολίται περιπαρνάσσιοι καταφανώς αδιαφορούσιν και επιτήδειοι επισκέπται ευκαίρως λεηλατούσι.
Ώ τάλας Δευκαλίων, σώτερ και γενάρχα του γένους των Ελλήνων, πως πάντα ταύθ' οράς οικών αιέν εν Παρνασσώ, ομού μετά της Πύρρας και των τέκνων ημών, αυτών τούτων γεννηθέντων εκ των λίθων του Παρνησσού;
Τι ουν δει γενέσθαι;
Αφυπνισθήναι χρή και πράξαι τα χρέοντα και φυλλάττειν οιωνεί τε και αενάως τας Θερμοπύλας ημών τε και υμών, δηλονότι Ιστορίαν και Γλώτταν Ελληνικήν.
Οι γαρ καιροί ου μενετοί.
Έρρωσθε!
Ό γέγραφα, δημοσιευθήτω και αναρτηθήτω εν τω του ΠΟΙΜΕΝΟΣ (=ΤΣΟΠΑΝΟΥ) Ιστοχώρω.
ΑΝΤΑΡΣΙΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΜΠΡΑΒΟ!!!
Δημοσίευση σχολίου